18 september 2019

Tijd voor reflectie

Het inspirerende betoog van advocaat en rechtbankmediator Lydia Charlier tijdens de NVVA bijeenkomst en de visie over de mens anno nu van historicus Rutger Bregman hebben mij weer eens tot reflecteren aangezet; ‘hoe ga ik zelf om met conflictsituaties?’, ‘hoe zie ik de mens en wat betekent dit voor mijn gedrag?’ en ga maar zo door. Reflecteren kan soms schuren en confronterend zijn, maar zo lang je dit met zachtheid doet is het eigenlijk alleen maar leuk omdat je jezelf als mens én professional weer verder kunt ontwikkelen. Volgens mij vinden we bijna allemaal reflecteren belangrijk, maar is het ook echt een wezenlijk en bewust onderdeel van (werkende) leven? Wat mij betreft gaan we allemaal vanaf nu de helft van onze overlegtijd, of hoe het ook mag heten, invullen met bewust reflecteren, al dan niet met een iemand er bij. Let maar op, we worden er gelukkiger en kundiger van.


23 november 2018

Gedragsverandering in de zorg verdient lof!

Al vele jaren werk ik voor opdrachtgevers in de zorg; wat een boeiende branche én wat een bevlogen mensen werken er in deze sector. Ik zie echter ook dat die bevlogenheid een keerzijde kan hebben, want veel van deze bevlogen professionals zorgen goed voor hun cliënten maar minder goed voor zichzelf. Ik snap dat de waan van de dag en de druk(te) er voor kan zorgen dat je als zorgprofessional niet alle aanwezige hulpmiddelen inzet en je pauzes soms overslaat. Zeker ook als dat de heersende cultuur is binnen de locatie. Dat dit kan leiden tot langdurige en structurele uitval ondervind ik regelmatig. Gelukkig zijn veel werkgevers en werknemers in de zorg er zich meer en meer van bewust dat er soms een gedragsverandering nodig is om een gezonde en duurzame loopbaan te (laten) hebben in de zorg. En een gedragsverandering is voor de meesten erg lastig, niet in de laatste plaats omdat dit bijna altijd gepaard gaat met sterke weerstand van anderen. Daarom wil ik met dit schrijven mijn waardering uitspreken voor de koplopers in de zorg die de weg vrij maken naar een gezondere sector.


02 juni 2018

Inmiddels heb ik het theoretische gedeelte van mijn opleiding tot arbeidsdeskundige achter de rug. Op naar de praktijk dus! Zo heb ik onlangs 2 dagen kunnen meedraaien met Mike en Chris bij VanderLande Industries in Veghel. Mooi en hoopvol om te zien hoeveel aandacht er wordt geschonken aan de veiligheid en gezondheid van de medewerkers. Chris en Mike, nogmaals dank en ga door met jullie lovenswaardige missie.


22 februari 2018

Regie nemen

Onze sociale verzekeringen en voorzieningen worden steeds meer uitgekleed. Denk maar eens aan de WW die korter en strenger wordt. Ik ga hier geen discussie starten of dat terecht is, we hebben er nu eenmaal mee te dealen. Het enige wat we kunnen doen is er zo goed mogelijk op anticiperen. En dat… beste lezers, is in de praktijk blijkbaar nog niet zo gemakkelijk. Veel te vaak kom ik in mijn werk en privé nog mensen tegen die verwachten dat de overheid alles oplost. Maar die tijd is voorbij, wij dienen zelf in actie te komen voor onze welvaart en welzijn. Dat kan enerzijds door keuzes te maken als er zich een probleem voordoet. Zo kun je jouw transitievergoeding na ontslag ook daadwerkelijk gaan gebruiken voor de overgang naar een andere baan door bijvoorbeeld te investeren in een opleiding. Daarnaast kan je ook nu al anticiperen op mogelijke problemen in de toekomst. Ga nadenken over je loopbaan, laat een loopbaanscan uitvoeren en ga investeren in jezelf. En ja beste werkgevers, help je medewerkers hierbij, want dit is net zo goed jullie belang.


30 oktober 2017

Arbeidskrapte

Wat kan het toch verfrissend en leerzaam zijn om, in plaats van hard te werken, naar een inspirerend congres van je eigen vakgebied te gaan. Je komt oude bekenden tegen, leert nieuwe mensen kennen en kan de gehele dag door lekker drinken en eten. Tja, wat een luxe leven, hoor ik je zeggen. En dat klopt helemaal, al is het maar voor 1 dag. Maar je wordt vooral op de hoogte gebracht over de laatste ontwikkelingen in je vakgebied én je leert anders tegen complexe vraagstukken aankijken. Ėen van de meest urgente vraagstukken voor de komende jaren zal het vinden én behouden van goede werknemers worden. Zo snel kan het gaan; we zijn de crisis amper uit of er zijn al tekorten aan personeel. De tijden dat ik vanuit het arbeidsbureau al mijn charmes moest inzetten om verpleegsters uit het voormalige Oost-Duitsland te verleiden naar Nederland te komen om te werken komen weer terug.

Veel werkgevers in Bernheze hebben hier nu nog niet mee te maken en zien het gevaar ook niet. Dat is ook niet zo gek, Noord-Oost Brabant loopt qua economie en arbeidsmarkt achter het gemiddelde in Nederland aan. Maar vergis je niet, ook sommige branches in onze regio weten al enige tijd niet hoe ze aan goede mensen moeten komen. De arbeidskrapte is in ieder geval niet meer ver van ons vandaan, veel werkgevers uit de regio Eindhoven kunnen je hierover al bijpraten. En dames en heren, alles lijkt er op dat ook wij te maken gaan krijgen met meer behoefte aan goed personeel enerzijds en arbeidskrapte aan de andere kant. En dat niet alleen in de techniek en ICT en sommige specifieke branches, maar breeduit over nagenoeg alle sectoren. En wat moet ik nu met deze informatie? Heel veel beste werkgevers, het is nu tijd voor actie. Door nu geen aandacht te schenken aan het behouden en werven van goed personeel neemt u onverantwoorde risico’s die de toekomst van uw bedrijf op het spel kunnen zetten. Om te voorkomen dat de bloeddruk stijgt tot onaanvaardbare hoogtes adviseer ik ook de ondernemers uit de regio Noord-Oost Brabant zich, al dan niet met professionele hulp, te gaan focussen op hun personeelsbeleid.


29 september 2017

(dreigend) Langdurig verzuim

Onlangs belde de directeur van een klein bedrijf in Oss met de vraag of ik zo snel mogelijk op bezoek kon komen. Hoewel ik een drukke agenda had heb ik het een en ander verschoven om toch maar de volgende dag bij deze werkgever op de stoep te kunnen staan. Ik voelde aan alles dat er iets niet goed pluis was. En beste lezers, dat was ook zo. Wat bleek; van de 11 medewerkers waren er 2 langdurig ziek, of te wel arbeidsongeschikt voor hun eigen werk, zoals dat in vaktermen mooi heet. Dat er 2 medewerkers langdurig ziek zijn is al pijnlijk genoeg voor deze werkgever, want tel maar even mee: loonkosten blijven doorlopen, vervangers moeten ingewerkt en betaald worden, bedrijfsarts moet ingeschakeld worden en ga zo maar door. Maar er zitten ook nog veel addertjes onder het gras, zeker als de werkgever niet tijdig en adequaat de juiste stappen onderneemt bij (dreigend) langdurig verzuim. En je raadt het al, de werkgever in Oss had veel telefonisch contact met zijn medewerkers, maar voor de rest nog niets ondernomen. Omdat hij had vernomen van een collega ondernemer dat er wettelijke verplichtingen zijn rondom langdurig verzuim heeft hij direct contact met mij gezocht.

Of ik zijn nalatigheid snel kon herstellen, vroeg hij aan mij. Ik heb hem snel uit de droom geholpen; herstellen gaat niet, adequaat oppakken vanaf heden kan wel. Ik heb hem ook verteld dat hij hiermee al risico loopt een loonsanctie van het UWV aan zijn broek te krijgen. En even voor de goede orde; een loonsanctie kan in de praktijk uitmonden in een jaar langer loon doorbetalen. En door zijn nalatigheid is de kans op een succesvolle re-integratie van zijn medewerkers ook kleiner geworden en de kans op enorme stijging van kosten als zijn werknemers een WIA uitkering gaan krijgen aanzienlijk toegenomen. De verzuimbegeleiding van zijn 2 medewerkers is inmiddels opgestart en alle benodigde stappen zijn gezet, en nu maar hopen dat het goed afloopt. Om dergelijke casussen te voorkomen ga ik graag bij werkgevers op de koffie om ze te informeren over de verplichting bij (dreigend) langdurig verzuim en vertel ik ze ook graag hoe je verzuim vaak kunt voorkomen.


30 augustus 2017

Verbinding en communicatie

Door mijn werk kom ik bij veel werkgevers over de vloer. Het is mooi om te zien met hoeveel passie veel organisaties dagelijks hun missie proberen te voltooien. En wanneer er met passie wordt gewerkt zijn er uiteraard ook veel emoties. Helaas komt het ook soms voor dat werkgever en werknemer elkaar niet meer begrijpen. Zo was ik in het voorjaar door een werkgever uitgenodigd om te komen praten over een medewerker die al ruim een half jaar ‘ziek’ is en waarmee een slechte arbeidsrelatie is ontstaan. Op mijn verzoek heb ik daarna ook gesproken met deze medewerker. Ik stelde na beide gesprekken vast dat er sprake is van wederzijds onbegrip die vooral voortkomt uit onwetendheid. Om weer tot een normale arbeidsrelatie te komen heb ik werkgever en werknemer voorgesteld om in eerste instantie de voortgangsgesprekken tussen hen neutraal te leiden en te verslaan. Beiden gingen akkoord en hierna heb ik in de gesprekken elkaars ervaringen, emoties en standpunten verduidelijkt aan de ander. En wat bleek na 4 gesprekken? De werknemer was ‘ziek’ geworden door de wijze waarop de koerswijziging van de organisatie was gecommuniceerd en de onzekerheid en stress die dit de werknemer gaf. Op mijn verzoek heeft de werkgever in 2 sessies zijn visie en plan op de koerswijziging toegelicht en zijn werknemer de gelegenheid gegeven vragen te stellen. Niet snel hierna is de werknemer weer volledig teruggekeerd in zijn functie. Het blijft mooi om te zien hoe je met verbinding en communicatie kan zorgen voor een productieve en duurzame arbeidsrelatie en het is prachtig dat ik daar ook aan mag bijdragen.


10 augustus 2017

Beste ondernemer, ik daag je uit!

Als geboren en getogen Nistelrodenaar ken ik de mentaliteit van de regio goed; hard werken maar ook humor en gezelligheid. Daar voel ik mij erg mee verbonden. Deze mentaliteit zie ik ook terug bij de ondernemers in onze regio. Ik bemerk echter ook dat veel organisaties onvoldoende profiteren van hun personeel, en dat is zonde. Sterker nog; meer en meer bepalen de medewerkers van organisaties of er winst of verlies wordt gemaakt. En ja, natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid net zo goed bij jouw medewerkers zelf. Maar als ondernemer ben je gewend om het initiatief te nemen en daarom daag ik jou uit om in actie te komen en optimaal te gaan profiteren van je personeel. Ook als je denkt dat je nu alles goed voor elkaar hebt, dat biedt namelijk geen garantie voor morgen en voor volgend jaar. Hoeveel ondernemers heb ik al niet gesproken die overvallen worden door plotselinge uitval en vermindering van motivatie en prestaties van hun medewerkers? Te veel om op te noemen. Ik wil je hierbij graag helpen en heb daarom een QuickScan ontwikkeld, waarmee je direct inzichtelijk hebt hoe ver jij bent met jouw personeel en welke stappen je nog kan zetten om het beste uit je personeel te halen. Ik bied dan ook graag alle werkgevers uit de regio Noord-Oost Brabant en een kosteloze QuickScan aan. Laten we onze organisaties vitaler, productiever én winstgevender maken!

Bel, app of mail mij en meld je aan voor jouw QuickScan of voor meer informatie.


08 augustus 2017

In contact met je medewerkers over duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling

Werkgevers en managers, gooi de standaard faciliteiten voor de ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid van je medewerkers overboord.

Telkens weer komt uit onderzoeken naar voren dat veel werknemers niet of nauwelijks werken aan hun ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Ook niet als er een woud aan faciliteiten voor hen klaar ligt. Op deze manier missen werkgevers én werknemers de boot. Uit eigen ervaring durf ik wel te stellen dat mensen over het algemeen erg sterk zijn in negeren, niet gek ook want het is een goed overlevingsmechanisme. Echter, ik weet dat veel medewerkers wel degelijk nadenken over hun ontwikkeling en professionele toekomst maar dat hierbij veel onzekerheden en drempels worden ervaren en dat ze daarom stil vallen.

Dus beste werkgevers en managers, pak de handschoen op en neem het initiatief en ga in gesprek met je medewerkers. Probeer met ze in contact en verbinding te komen en ga samen een koers uitzetten met bijbehorende op maat gerealiseerde faciliteiten en instrumenten. Je zult merken dat er verrassende en positieve uitkomsten uit deze gesprekken naar voren komen.

De wijze waarop- en  vooral met welke energie- je dit doet is uiteraard van groot belang. Ik besef dat dit niet voor elke manager en directeur een ‘appeltje eitje’ is. Maar gelukkig zijn daar dan weer veel professionele adviseurs voor die je graag helpen.  Succes!


01 juli 2017

Duurzame inzetbaarheid

Werkgevers zijn overvallen door de plotselinge krapte op de arbeidsmarkt en trachten zich met (secundaire) arbeidsvoorwaarden, bedrijfscultuur/sfeer en toonaangevende producten/diensten te onderscheiden. Belangrijk natuurlijk, maar toch wil ik werkgevers en werkzoekenden uitdagen om ook aandacht te schenken aan duurzame inzetbaarheid/werkzekerheid. Dat levert toch veel meer op dan een paar euro’s extra loon!?


30 maart 2017

Arbeidsgehandicapten

In het sociaal akkoord hebben werkgevers en overheid afgesproken dat er extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking worden gerealiseerd. De overheid biedt werkgevers hiervoor allerlei (financiële) voordelen. Een aantal grote werkgevers heeft beleid gemaakt op basis van dit sociaal akkoord en inmiddels al veel mensen met een arbeidsbeperking aangenomen. Als jobcoach heb ik ook ervaren dat werkgevers meestal erg tevreden zijn met hun nieuwe arbeidsbeperkte medewerker, en andersom! Klinkt erg mooi, maar toch gaat het soms behoorlijk mis in de praktijk. Hoewel ik niet snel met mijn mond vol tanden sta, is het mij onlangs toch overkomen. Maar wat wil je ook, als een filiaalmanager van een groot en bekend bedrijf mij mededeelt dat mensen met een arbeidsbeperking bij hem nooit een vaste baan kunnen krijgen omdat het bedrijf de nu geldende financiële voordelen gegarandeerd wil hebben tot aan het pensioen van de medewerker. Dit mag en kan natuurlijk nooit van de overheid worden verwacht, en komt op mij over als een drogreden.  Dus, werkgevers met onmogelijke wensen, neem je verantwoordelijkheid!


11 februari 2017

Arbeidsmarkt

In Denemarken kunnen werkgevers eenvoudiger hun werknemers ontslaan, maar deze oud-medewerkers krijgen dan wel een hoge ww uitkering, actieve ondersteuning én budget voor scholing om weer snel een passende baan te vinden. Eens in de zoveel jaren komt de Deense arbeidsmarkt weer in beeld als ideaal voorbeeld voor Nederland, zo ook nu weer. En dat is ook niet zo gek, het lijkt een mooi én succesvol systeem te zijn. Maar er zijn ook nadelen, zo is het bijvoorbeeld behoorlijk kostbaar. Maar hoe dan ook, het is een systeem waarbij scherpe keuzes zijn gemaakt.

In polderland Nederland lijkt het overnemen van een dergelijk scherp systeem (nog) niet realistisch. Maar misschien kunnen we ons wel laten inspireren door het Deense model en trachten onderdelen hiervan te vertalen naar ons land. Laten we daarom inzoomen op een in mijn ogen pijnlijke angel in de Wet Werk en Zekerheid; de transitievergoeding. Gelukkig worden werkgevers in de toekomst waarschijnlijk voor de transitievergoeding voor hun arbeidsongeschikte medewerkers gecompenseerd. Maar ik word bedroefd als ik zie hoe weinig ontslagen medewerkers hun ontslag-vergoeding gebruiken voor investering in hun loopbaan. Een begrijpelijke reflex, er is tenslotte sprake van een terugval in inkomsten. Maar uiteindelijk gaat dit ten koste van hun arbeidsmarktpositie en zal het vaak zorgen voor een verdere terugval in inkomsten en bijbehorende negatieve effecten. Ik pleit daarom voor het verplichtstellen aan ontslagen werknemers om hun transitievergoeding voor een (groot) gedeelte te gebruiken voor investering in hun verdere loopbaan. Kunnen we daarna opnieuw weer eens gaan kijken naar het Deense model.


04 januari 2017

Spoor 2 trajecten

Minister Asscher is bezig met een wetsvoorstel aangaande de inzet van spoor 2. Hij wil dat de controle- en sanctiemogelijkheid van het UWV op re-integratieverplichtingen bij werkgevers die eigen risicodrager zijn komt te vervallen. Dit omdat de eigen risicodrager en zijn eventuele verzekeraar volgens hem al voldoende prikkels heeft om een adequaat re-integratietraject in te zetten.

En nu maar hopen dat dit idee wordt omgezet in een passend wetsvoorstel en vervolgens ook wordt gedragen door beide kamers. Want met dit idee krijgen werkgevers en verzekeraars, samen met de arbeidsongeschikte medewerker, eindelijk de volledige ruimte om een maatgericht en vooral duurzaam re-integratietraject in te zetten. Ook kan nu aandacht worden gegeven aan de juiste timing voor het inzetten van een re-integratietraject en bijvoorbeeld eerst aandacht worden gegeven aan zaken als rouwverwerking en van oplossen privé- en psychische problematiek. En… zo kunnen werkgevers en verzekeraars nog beter worden ondersteund door goede re-integratiebureaus met hun expertise en kennis. Ik steek mijn duim alvast omhoog!